ﻣﺪﻟﺴﺎزي دﻗﻴﻖ ﻣﻮﺗﻮر ﺳﻨﻜﺮون ﺧﻄﻲ آﻫﻨﺮﺑﺎي داﺋﻢ ﺷﻴﺎردار ﻫﻤﺮاه ﺑﺎ
اﻋﺘﺒﺎرﺳﻨﺠﻲ ﺑﻪ ﻛﻤﻚﻧﺘﺎﻳﺞ ﺣﺎﺻﻞ از ﻳﻚﻣﺪل آزﻣﺎﻳﺸﮕﺎﻫﻲ و روشاﺟﺰاء ﻣﺤﺪود
ﻧﺮﻳﻤﺎن روﺷﻨﺪل ﺗﻮاﻧﺎ ﻋﺒﺎسﺷﻮﻻﻳﻲ
shoulaie@iust.ac.ir nroshandel@ee.iust.ac.ir
داﻧﺸﻜﺪه ﻣﻬﻨﺪﺳﻲ ﺑﺮق، آزﻣﺎﻳﺸﮕﺎه ﺗﺤﻘﻴﻘﺎﺗﻲ داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻢ و ﺻﻨﻌﺖ اﻳﺮان
ﺗﻬﺮان- اﻳﺮان
واژهﻫﺎي ﻛﻠﻴﺪي: ﻣﻮﺗﻮر ﺳﻨﻜﺮون ﺧﻄﻲ، ﻣﻌﺎدﻻت ﻣﺎﻛﺴﻮل، روش اﺟﺰاء ﻣﺤﺪود، ﻣﺪل آزﻣﺎﻳﺸﮕﺎﻫﻲ
ﭼﻜﻴﺪه
از آﻧﺠﺎ ﻛﻪ در ﺗﺤﻠﻴﻞ و ﻃﺮاﺣﻲ ﻣﺎﺷﻴﻦ ﺳﻨﻜﺮون ﺧﻄﻲ
آﻫﻨﺮﺑﺎي داﺋﻢ داﺷﺘﻦ اﻃﻼﻋﺎت دﻗﻴﻖ درﺑﺎره ﺗﻮزﻳﻊ ﭼﮕﺎﻟﻲ ﺷﺎر
ﻧﺎﺷﻲ از آﻫﻨﺮﺑﺎ، ﻣﻴﺪان ﻣﻐﻨﺎﻃﻴﺴﻲ ﻧﺎﺷﻲ از ﺗﺤﺮﻳﻚ آرﻣﻴﭽﺮ،
ﻧﻴﺮوي راﻧﺶ و ﻧﻴﺮوي ﻣﺤﺮﻛﻪ اﻟﻜﺘﺮﻳﻜﻲ ﺳﻴﻢ ﭘﻴﭽﻲ اﻣﺮي
ﺿﺮوري ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ. در اﻳﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﻳﻚ ﻣﺪﻟﺴﺎزي دﻗﻴﻖ ﺑﺮ ﻣﺒﻨﺎي
ﻣﻌﺎدﻻت ﻣﺎﻛﺴﻮل اراﺋﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ ﻛﻪ ﻫﺪف آن ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ
ﻓﺮﻣﻮلﻫﺎي ﺗﺤﻠﻴﻠﻲ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﭘﻴﺶ ﺑﻴﻨﻲ اﻳﻦ ﭘﺎراﻣﺘﺮﻫﺎ در اﻳﻦ
ﻧﻮع ﻣﺎﺷﻴﻦ ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ. ﻓﺮﻣﻮلﻫﺎي اراﺋﻪ ﺷﺪه در اﻳﻦ روش ﻛﻪ ﺑﻪ
ﻓﺮم ﺳﺮي ﻓﻮرﻳﻪ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻳﻚ اﺑﺰار ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﺮاي ﺑﺮرﺳﻲ رﻓﺘﺎر
ﻣﺎﺷﻴﻦ ﻣﻲﺑﺎﺷﻨﺪ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺳﺒﺐ دﻗﺖ ﺑﺎﻻﻳﻲ ﻛﻪ دارﻧﺪ ﻗﺎﺑﻞ اﺳﺘﻔﺎده
در ﻣﺪﻟﺴﺎزي دﻳﻨﺎﻣﻴﻜﻲ و اﻟﮕﻮرﻳﺘﻢﻫﺎي ﺗﻜﺮاري ﻃﺮاﺣﻲ و ﺑﻬﻴﻨﻪ
ﺳﺎزي ﻣﻮﺗﻮر ﻣﻲﺑﺎﺷﻨﺪ. ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ارزﻳﺎﺑﻲ روش ﺗﺤﻠﻴﻠﻲ اراﺋﻪ
ﺷﺪه، ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺑﺪﺳﺖ آﻣﺪه از اﻳﻦ روش ﺑﺎ ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺑﺪﺳﺖ آﻣﺪه از
روش اﺟﺰاء ﻣﺤﺪود و ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺑﺪﺳﺖ آﻣﺪه از ﻳﻚ ﻣﺪل
آزﻣﺎﻳﺸﮕﺎﻫﻲ ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺮرﺳﻲﻫﺎي اﻧﺠﺎم ﮔﺮﻓﺘﻪ
ﻣﺆﻳﺪ دﻗﺖ ﺑﺎﻻي اﻳﻦ روش ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ.
ﻓﻬﺮﺳﺖ ﻋﻼﺋﻢ
ﺑﺮدار ﭘﺘﺎﻧﺴﻴﻞ ﻣﻐﻨﺎﻃﻴﺴﻲ
ﺑﺮدار ﭼﮕﺎﻟﻲ ﺷﺎر ﻣﻐﻨﺎﻃﻴﺴﻲ
ارﺗﻔﺎع آﻫﻨﺮﺑﺎ
ﭼﮕﺎﻟﻲ ﺷﺎر ﭘﺴﻤﺎﻧﺪ آﻫﻨﺮﺑﺎ
ﮔﺎم ﻗﻄﺐ
ﻋﺮضآﻫﻨﺮﺑﺎ
ﮔﺎم ﺳﻴﻢﭘﻴﭽﻲ
ﺳﺮﻋﺖ ﻣﻮﺗﻮر
ﺗﻌﺪاد دور ﺳﻴﻢﭘﻴﭽﻲ
ﺷﻴﺎر ﺑﺎز اﺳﺘﺎﺗﻮر
ﺿﺮﻳﺐ ﭘﺮﺷﺪﮔﻲ
ﻋﺮضﻣﻮﺗﻮر
زاوﻳﻪ ﺑﺎر
09-F-ELM-0140 ﻣﺪﻟﺴﺎزي دﻗﻴﻖ ﻣﻮﺗﻮر ﺳﻨﻜﺮون ﺧﻄﻲ آﻫﻨﺮﺑﺎي داﺋﻢ ﺷﻴﺎردار ﻫﻤﺮاه ﺑﺎ اﻋﺘﺒﺎرﺳﻨﺠﻲ ﺑﻪ ﻛﻤﻚﻧﺘﺎﻳﺞ ﺣﺎﺻﻞ از ﻳﻚ ﻣﺪل آزﻣﺎﻳﺸﮕﺎﻫﻲ و روش اﺟﺰاء ﻣﺤﺪود
ﺑﻴﺴﺖو ﭼﻬﺎرﻣﻴﻦ ﻛﻨﻔﺮاﻧﺲﺑﻴﻦاﻟﻤﻠﻠﻲﺑﺮق
1- ﻣﻘﺪﻣﻪ
در ﺑﺴﻴﺎري از ﻛﺎرﺑﺮدﻫﺎﻳﻲ ﻛﻪ در آنﻫﺎ ﻧﻴﺎز ﺑﻪ ﺣﺮﻛﺖ ﺧﻄﻲ
ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ اﺳﺘﻔﺎده از ﻣﺤﺮﻛﻪﻫﺎ و ﻣﻮﺗﻮرﻫﺎي ﺧﻄﻲ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ
ﻣﺤﺮﻛﻪﻫﺎي دوار ﺗﺮﺟﻴﺢ داده ﻣﻲﺷﻮد. دﻟﻴﻞ اﻳﻦ ﻣﻮﺿﻮع ﻋﺪم
ﻧﻴﺎز ﺑﻪ ﻣﺒﺪلﻫﺎي ﻣﻜﺎﻧﻴﻜﻲ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﭼﺮخ دﻧﺪه، ﺗﺴﻤﻪ ﻳﺎ زﻧﺠﻴﺮ
ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪ در ﭘﻲ آن راﻧﺪﻣﺎن ﺑﺎﻻﺗﺮ، ﻗﺎﺑﻠﻴﺖ اﻃﻤﻴﻨﺎن ﺑﻴﺸﺘﺮ و
در ﻧﻬﺎﻳﺖ دﻳﻨﺎﻣﻴﻚ ﺳﺮﻳﻌﺘﺮ ﻣﺤﺮﻛﻪﻫﺎي ﺧﻄﻲ ﺣﺎﺻﻞ ﻣﻲﺷﻮد
.[2-1]
ﻛﺎرﺑﺮدﻫﺎي ﻣﺎﺷﻴﻦﻫﺎي ﺧﻄﻲ داراي ﮔﺴﺘﺮه وﺳﻴﻌﻲ از
ﻛﺎرﺑﺮدﻫﺎي ﺑﺎ ﺗﻮان ﭘﺎﻳﻴﻦ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﭘﻤﭗ ﻗﻠﺐﻫﺎي ﻣﺼﻨﻮﻋﻲ،
اﺗﻮﻣﺎﺳﻴﻮن ﻛﺎرﺧﺎﻧﺠﺎت و ژﻧﺮاﺗﻮرﻫﺎي درﻳﺎﻳﻲ ﺗﺎ ﻛﺎرﺑﺮدﻫﺎي ﺑﺎ
ﺗﻮان ﺑﺎﻻ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺣﻤﻞ و ﻧﻘﻞ رﻳﻠﻲ ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ [5-3].
در ﻣﻴﺎن اﻧﻮاع ﻣﻮﺗﻮرﻫﺎي ﺧﻄﻲ، ﻣﻮﺗﻮرﻫﺎي ﺳﻨﻜﺮون ﺧﻄﻲ
آﻫﻨﺮﺑﺎي داﺋﻢ ( PMLSM
1
) ﺑﻪ دﻟﻴﻞ اﻳﻨﻜﻪ از آﻫﻨﺮﺑﺎي داﺋﻢ، ﻛﻪ
اﻧﺮژي زﻳﺎدي ﺗﻮﻟﻴﺪ ﻣﻲﻛﻨﻨﺪ، اﺳﺘﻔﺎده ﻣﻲﻧﻤﺎﻳﻨﺪ داراي ﻧﻴﺮوي
راﻧﺶ زﻳﺎد، ﺗﻠﻔﺎت ﻛﻢ، ﺛﺎﺑﺖ زﻣﺎﻧﻲ اﻟﻜﺘﺮﻳﻜﻲ ﻛﻮﭼﻚ و ﭘﺎﺳﺦ
ﺳﺮﻳﻊ ﻣﻲﺑﺎﺷﻨﺪ ﻛﻪ اﻣﺮوزه ﺑﻴﺸﺘﺮ از ﺳﺎﻳﺮ اﻧﻮاع ﻣﻮﺗﻮرﻫﺎي ﺧﻄﻲ
ﻣﻮرد ﺗﻮﺟﻪ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪاﻧﺪ [6].
ﻋﻤﻠﻜﺮد ﻣﻨﺎﺳﺐ ﻣﻮﺗﻮرﻫﺎي ﺳﻨﻜﺮون ﺧﻄﻲ آﻫﻨﺮﺑﺎي داﺋﻢ
ﻧﻴﺎزﻣﻨﺪ ﺑﻬﻴﻨﻪ ﺳﺎزي ﻃﺮاﺣﻲ آنﻫﺎ اﺳﺖ. ﺑﻨﺎﺑﺮاﻳﻦ ﻳﻚ ﻣﺪﻟﺴﺎزي
ﺗﺤﻠﻴﻠﻲ ﻣﻨﺎﺳﺐ و ﻛﺎرآﻣﺪ ﻛﻪ ﺑﺘﻮاﻧﺪ ﻳﻚ ﭘﻞ ارﺗﺒﺎﻃﻲ ﺑﻴﻦ
ﭘﺎراﻣﺘﺮﻫﺎي اﺻﻠﻲ ﻃﺮاﺣﻲ ﻣﺎﺷﻴﻦ و ﻋﻤﻠﻜﺮد آن را ﻓﺮاﻫﻢ آورد
ﺑﺴﻴﺎر ﺳﻮدﻣﻨﺪ ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ.
در ﺗﺤﻘﻴﻘﺎت ﮔﺬﺷﺘﻪ ﺗﻼشﻫﺎﻳﻲ ﺑﺮاي رﺳﻴﺪن ﺑﻪ اﻳﻦ ﻫﺪف
ﺻﻮرت ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ، ﻛﻪ ﻋﻤﺪهﺗﺮﻳﻦ آن روش ﻣﺪار ﻣﻌﺎدل
ﻣﻐﻨﺎﻃﻴﺴﻲ ﺑﺎ ﻋﻨﺎﺻﺮ ﻓﺸﺮده ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ [7]. ﻫﺮ ﭼﻨﺪ ﻛﻪ اﻳﻦ روش
ﺳﺎده و ﺳﺮﻳﻊ ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ، اﻣﺎ ﺑﻪ ﺳﺒﺐ ﺳﺎدهﺳﺎزيﻫﺎي زﻳﺎدي ﻛﻪ
در آن ﺻﻮرت ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ ﻓﺎﻗﺪ دﻗﺖ زﻳﺎد ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ. از اﻳﻨﺮو
ﺑﺮاي ﺟﺒﺮان اﻳﻦ ﺳﺎدهﺳﺎزيﻫﺎ ﺑﺮرﺳﻲﻫﺎﻳﻲ در [11-8] ﺑﻪ
ﻣﻨﻈﻮر در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﺷﺎرﻫﺎي ﻧﺸﺘﻲ ﻓﺎﺻﻠﻪ ﻫﻮاﻳﻲ، ﺷﺎرﻫﺎي
ﻧﺸﺘﻲ زﻳﮕﺰاگ، اﺛﺮات اﻧﺘﻬﺎي و اﺷﺒﺎع ﺻﻮرت ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ.
1
. Permanent Magnet Linear Synchronous Motor.
روش دﻳﮕﺮي ﻛﻪ ﺑﺮاي ﺗﺤﻠﻴﻞ اﻳﻦ ﻣﺎﺷﻴﻦﻫﺎ ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده
ﻗﺮار ﻣﻲﮔﻴﺮد روش اﺟﺰاء ﻣﺤﺪود( FEM
2
) ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ. اﻳﻦ روش
ﺑﺴﻴﺎر ﭘﻴﭽﻴﺪه و دﻗﻴﻖ ﺑﻮده و ﺑﻪ دﻟﻴﻞ زﻣﺎنﺑﺮ ﺑﻮدن ﻗﺎﺑﻞ اﺳﺘﻔﺎده
در اﻟﮕﻮرﻳﺘﻢﻫﺎي ﺗﻜﺮاري ﻃﺮاﺣﻲ و ﺑﻬﻴﻨﻪﺳﺎزي ﻧﻤﻲﺑﺎﺷﺪ و ﺗﻨﻬﺎ
ﺑﺮاي ارزﻳﺎﺑﻲ ﻧﻬﺎﻳﻲ ﻃﺮاﺣﻲ و ﻣﺪﻟﺴﺎزي ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده ﻗﺮار ﻣﻲ-
ﮔﻴﺮد.
در اﻳﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﻳﻚ روش ﺗﺤﻠﻴﻠﻲ ﺑﺮاي ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﻣﻴﺪان
ﻣﻐﻨﺎﻃﻴﺴﻲ در ﻣﻮﺗﻮرﻫﺎي ﺳﻨﻜﺮون ﺧﻄﻲ آﻫﻨﺮﺑﺎي داﺋﻢ اراﺋﻪ
ﺷﺪه اﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻛﻤﻚ آن ﻣﻲﺗﻮان ﻧﻴﺮوي راﻧﺶ، ﻧﻴﺮوي
ﻣﺤﺮﻛﻪ اﻟﻜﺘﺮﻳﻜﻲ ﺳﻴﻢ ﭘﻴﭽﻲ را ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﻧﻤﻮد. اﻳﻦ ﻣﺪﻟﺴﺎزي،
ﻳﻚ ﻓﺮﻣﻮل ﺗﺤﻠﻴﻠﻲ ﺑﺮاي ﻫﺮ ﻳﻚ از ﻣﺸﺨﺼﻪﻫﺎي ﻣﺬﻛﻮر اراﺋﻪ
ﻣﻲﻛﻨﺪ ﻛﻪ اﻣﻜﺎن ﺑﺮرﺳﻲ دﻗﻴﻖ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﻫﺮ ﻳﻚ از ﭘﺎراﻣﺘﺮﻫﺎي
اﺻﻠﻲ ﻃﺮاﺣﻲ ﻣﻮﺗﻮر را ﺑﺮ روي رﻓﺘﺎر آن ﻓﺮاﻫﻢ ﻣﻲآورد،
ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺑﻪ دﻟﻴﻞ دﻗﺖ ﺑﺎﻻ و ﺳﺮﻋﺖ ﻣﺤﺎﺳﺒﺎت زﻳﺎد ﺑﺴﻴﺎر
ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﺮاي اﺳﺘﻔﺎده در اﻟﮕﻮرﻳﺘﻢﻫﺎي ﭘﻴﭽﻴﺪه ﻃﺮاﺣﻲ و ﺑﻬﻴﻨﻪ-
ﺳﺎزي ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻮد.
ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﺑﺮرﺳﻲ دﻗﺖ ﻣﺪﻟﺴﺎزي ﺗﺤﻠﻴﻠﻲ اراﺋﻪ ﺷﺪه،
ﻣﺸﺨﺼﻪﻫﺎي ﻣﻮﺗﻮر ﺧﻄﻲ ﺑﻪ وﺳﻴﻠﻪ ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺑﺪﺳﺖ آﻣﺪه از ﻣﺪل
آزﻣﺎﻳﺸﮕﺎﻫﻲ و روش اﺟﺰاء ﻣﺤﺪود ﻣﻮرد ارزﻳﺎﺑﻲ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ
اﺳﺖ. ﻛﻪ ﺑﺮرﺳﻲﻫﺎ ﻳﻚ ﺗﻄﺎﺑﻖ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﻣﻴﺎن ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺣﺎﺻﻞ از ﺳﻪ
روش را ﻧﺸﺎن ﻣﻲدﻫﺪ ﻛﻪ اﻳﻦ اﻣﺮ ﺻﺤﺖ روش ﺗﺤﻠﻴﻠﻲ و
ﻛﺎرآﻣﺪي آن را ﺗﺄﻳﻴﺪ ﻣﻲﻛﻨﺪ.
2-ﻣﺪﻟﺴﺎزي ﺗﺤﻠﻴﻠﻲ
1-2-ﺳﺎﺧﺘﺎر ﻣﻮﺗﻮر
در ﺷﻜﻞ (1) ﺗﻮﭘﻮﻟﻮژي ﻣﻮﺗﻮر ﺳﻨﻜﺮون ﺧﻄﻲ آﻫﻨﺮﺑﺎي
داﺋﻢ ﻳﻚ ﻃﺮﻓﻪ ﺷﻴﺎردار ﻛﻪ در اﻳﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﻲ ﻗﺮار
ﮔﺮﻓﺘﻪ، ﻧﺸﺎن داده ﺷﺪه اﺳﺖ. ﺳﻴﻢ ﭘﻴﭽﻲ آرﻣﻴﭽﺮ در ﺑﺨﺶ
اﺳﺘﺎﺗﻮر ﻗﺮار دارد و ﺳﻴﺴﺘﻢ ﺗﺤﺮﻳﻚ ﻣﻮﺗﻮر در ﻗﺴﻤﺖ ﻣﺘﺤﺮك
آن ﻧﺼﺐ ﺷﺪه اﺳﺖ. در ﺷﻜﻞ (2) ﻧﻤﻮﻧﻪ آزﻣﺎﻳﺸﮕﺎﻫﻲ اﻳﻦ ﻧﻮع
ﻣﻮﺗﻮر ﻧﺸﺎن داده ﺷﺪه ﻛﻪ اﺑﻌﺎد و ﻣﺸﺨﺼﺎت اﺻﻠﻲ آن در
ﺟﺪول (1) اراﺋﻪ ﮔﺮدﻳﺪه اﺳﺖ.
2
. Finite Element Method. ﻣﺪﻟﺴﺎزي دﻗﻴﻖ ﻣﻮﺗﻮر ﺳﻨﻜﺮون ﺧﻄﻲ آﻫﻨﺮﺑﺎي داﺋﻢ ﺷﻴﺎردار ﻫﻤﺮاه ﺑﺎ اﻋﺘﺒﺎرﺳﻨﺠﻲ ﺑﻪ ﻛﻤﻚﻧﺘﺎﻳﺞ ﺣﺎﺻﻞ از ﻳﻚ ﻣﺪل آزﻣﺎﻳﺸﮕﺎﻫﻲ و روش اﺟﺰاء ﻣﺤﺪود
ﺑﻴﺴﺖو ﭼﻬﺎرﻣﻴﻦ ﻛﻨﻔﺮاﻧﺲﺑﻴﻦاﻟﻤﻠﻠﻲﺑﺮق
2-2-ﺗﻮزﻳﻊ ﻣﻴﺪان ﻣﻐﻨﺎﻃﻴﺴﻲ ﻧﺎﺷﻲ از آﻫﻨﺮﺑﺎ
ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر اراﺋﻪ ﻳﻚ راه ﺣﻞ ﺗﺤﻠﻴﻠﻲ ﺑﺮاي ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﻣﻴﺪان
ﻣﻐﻨﺎﻃﻴﺴﻲ ﻧﺎﺷﻲ از آﻫﻨﺮﺑﺎ در ﻳﻚ ﻣﻮﺗﻮر ﺳﻨﻜﺮون ﺧﻄﻲ ﻻزم
اﺳﺖ ﺳﺎده ﺳﺎزيﻫﺎي زﻳﺮ در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﻮد[12]:
1) ﻃﻮل ﻣﺎﺷﻴﻦ ﻧﺎﻣﺤﺪود ﻓﺮضﻣﻲﺷﻮد.
2 ) ﻧﻔﻮذﭘﺬﻳﺮي آﻫﻦ ﺑﻲﻧﻬﺎﻳﺖ ﻟﺤﺎظ ﻣﻲﺷﻮد.
3) ﺷﻴﺎرﻫﺎي اوﻟﻴﻪ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﺻﺎف در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪه و
اﺛﺮات ﺷﻴﺎر ﺑﺎ وارد ﻛﺮدن ﺿﺮﻳﺐ ﻛﺎرﺗﺮ ﺑﻪ ﺣﺴﺎب آورده ﻣﻲ-
ﺷﻮد.
ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻓﺮﺿﻴﺎت ﻓﻮق ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻣﻴﺪان ﻣﻐﻨﺎﻃﻴﺴﻲ در
ﻣﻮﺗﻮر ﺧﻄﻲ ﻣﺤﺪود ﺑﻪ دو ﻧﺎﺣﻴﻪ ﻫﻮا و آﻫﻨﺮﺑﺎ ﻣﻲﺷﻮد. در
ﺷﻜﻞ (3) ﻧﺤﻮه ﺗﻮزﻳﻊ ﺟﺮﻳﺎن ﻣﻐﻨﺎﻃﻴﺲ ﻛﻨﻨﺪﮔﻲ ﻧﺎﺷﻲ از
آﻫﻨﺮﺑﺎ در ﻣﺪل ﺳﺎده ﺷﺪه ﻣﻮﺗﻮر ﺑﻪ ﻧﻤﺎﻳﺶ در آﻣﺪه اﺳﺖ.
ﺷﻜﻞ 1: ﺗﻮﭘﻮﻟﻮژي ﻣﻮﺗﻮر ﺳﻨﻜﺮون ﺧﻄﻲ ﻳﻚ ﻃﺮﻓﻪ ﺷﻴﺎردار.
ﺷﻜﻞ 2: ﺗﻮﭘﻮﻟﻮژي ﻣﺪل آزﻣﺎﻳﺸﮕﺎﻫﻲ.
ﺷﻜﻞ 3: ﻣﺪل ﺳﺎده ﺷﺪه ﻣﻮﺗﻮر ﺳﻨﻜﺮون ﺧﻄﻲ ﻳﻚ ﻃﺮﻓﻪ ﺷﻴﺎردار.
ﺟﺪول 1: ﻣﺸﺨﺼﺎت ﻣﺪل آزﻣﺎﻳﺸﮕﺎﻫﻲ.
ﭘﺎراﻣﺘﺮ(واﺣﺪ) ﻣﻘﺪار ﭘﺎراﻣﺘﺮ(واﺣﺪ) ﻣﻘﺪار
ﮔﺎم ﻗﻄﺐ(315 (mm ارﺗﻔﺎع آﻫﻨﺮﺑﺎ(15 (mm
220 (mm)ﻋﺮضآﻫﻨﺮﺑﺎ 20 (mm)ﻋﺮضﻣﻮﺗﻮر
Br
52/5 (mm)ﺷﻴﺎر ارﺗﻔﺎع 1/13 (T)آﻫﻨﺮﺑﺎ
ﻧﻔﻮذ ﭘﺬﻳﺮي ﻧﺴﺒﻲ آﻫﻨﺮﺑﺎ 1 ﻋﺮضﺷﻴﺎر(17/5 (mm
ﺑﺮاي ﻣﺎﺷﻴﻦﻫﺎي ﺳﻨﻜﺮون ﺷﻴﺎردار، اﺛﺮ ﺷﻴﺎر ﻣﻲﺗﻮاﻧﺪ ﺑﻪ
وﺳﻴﻠﻪ ﻳﻚ ﺿﺮﻳﺐ ﻛﺎرﺗﺮ در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﻮد. از اﻳﻨﺮو
ﻓﺎﺻﻠﻪ ﻫﻮاﻳﻲ ﻣﻮﺛﺮ ﺑﻪ وﺳﻴﻠﻪ راﺑﻄﻪ زﻳﺮ ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﻣﻲ-
ﺷﻮد[13]:
(1)
ﻛﻪ و ﻃﻮل ﻓﺎﺻﻠﻪ ﻫﻮاﻳﻲ ﻣﻜﺎﻧﻴﻜﻲ ﻣﻲ-
ﺑﺎﺷﺪ. ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﻣﻴﺪان ﻣﻐﻨﺎﻃﻴﺴﻲ در ﻣﻮﺗﻮر آﻫﻨﺮﺑﺎﻳﻲ ﺑﺎ اﺳﺘﺎﺗﻮر
ﺷﻴﺎردار ﺑﺎ در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﻓﺎﺻﻠﻪ ﻫﻮاﻳﻲ ﻣﻮﺛﺮ ﺻﻮرت ﻣﻲﮔﻴﺮد.
ﺑﻨﺎﺑﺮاﻳﻦ ﻣﻌﺎدﻻت ﻣﺎﻛﺴﻮل ﺑﺮاي ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﺗﻮزﻳﻊ ﻣﻴﺪان
ﻣﻐﻨﺎﻃﻴﺴﻲ ﺑﺮﺣﺴﺐ ﭘﺘﺎﻧﺴﻴﻞ ﻣﻐﻨﺎﻃﻴﺴﻲ ﺑﺮداري ﺑﺎ در ﻧﻈﺮ
ﮔﺮﻓﺘﻦ ﭘﻴﻤﺎﻧﻪ ﻛﻠﻤﺐ، ، ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻣﻌﺎدﻻت ﻻﭘﻼس
و ﭘﻮاﺳﻮن ﺗﻌﺮﻳﻒ ﻣﻲﺷﻮد[14]:
(2)
ﭼﮕﺎﻟﻲ ﺟﺮﻳﺎن ﻣﻐﻨﺎﻃﻴﺲﻛﻨﻨﺪﮔﻲ ﻧﺎﺷﻲ از آﻫﻨﺮﺑﺎ ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ و
ﺑﺮاﺑﺮ اﺳﺖ ﺑﺎ:
(3)
ﻛﻪ و ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ و ﺷﺮاﻳﻂ ﻣﺮزي ﻣﻮرد
ﻧﻴﺎز ﺑﺮاي ﺣﻞ ﻣﻌﺎدﻻت دﻳﻔﺮاﻧﺴﻴﻞ اراﺋﻪ ﺷﺪه در راﺑﻄﻪ (2) ﺑﻪ
ﺻﻮرت زﻳﺮ ﺑﻴﺎن ﻣﻲﺷﻮد:
(4)
ﺑﺎ ﺣﻞ ﻣﻌﺎدﻻت (2)، و در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻦ راﺑﻄﻪ
ﺗﻮزﻳﻊ ﭼﮕﺎﻟﻲ ﺷﺎر در دو ﻧﺎﺣﻴﻪ 1 و 2 ﺑﻪ ﺻﻮرت زﻳﺮ ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ
ﻣﻲﺷﻮد:
(5)ﻣﺪﻟﺴﺎزي دﻗﻴﻖ ﻣﻮﺗﻮر ﺳﻨﻜﺮون ﺧﻄﻲ آﻫﻨﺮﺑﺎي داﺋﻢ ﺷﻴﺎردار ﻫﻤﺮاه ﺑﺎ اﻋﺘﺒﺎرﺳﻨﺠﻲ ﺑﻪ ﻛﻤﻚﻧﺘﺎﻳﺞ ﺣﺎﺻﻞ از ﻳﻚ ﻣﺪل آزﻣﺎﻳﺸﮕﺎﻫﻲ و روش اﺟﺰاء ﻣﺤﺪود
ﺑﻴﺴﺖو ﭼﻬﺎرﻣﻴﻦ ﻛﻨﻔﺮاﻧﺲﺑﻴﻦاﻟﻤﻠﻠﻲﺑﺮق
(6)
(7)
(8)
(9)
ﺛﺎﺑﺖﻫﺎي ، ، و ﻛﻪ ﺑﻪ ﻛﻤﻚ ﺷﺮاﻳﻂ ﻣﺮزي
ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﻣﻲﺷﻮﻧﺪ ﺑﺮاﺑﺮ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﺑﺎ:
(10)
(11)
(12)
(13)
3-2-ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﻧﻴﺮوي راﻧﺶ
ﻧﻴﺮوي راﻧﺶ در ﻣﻮﺗﻮرﻫﺎي ﺳﻨﻜﺮون آﻫﻨﺮﺑﺎي داﺋﻢ ﻧﺎﺷﻲ از
ﺑﺮ ﻫﻢ ﻛﻨﺶ ﻣﻴﺎن ﺟﺮﻳﺎن ﺳﻴﻢ ﭘﻴﭽﻲ آرﻣﻴﭽﺮ و ﻣﻴﺪان ﻣﻐﻨﺎﻃﻴﺲ
ﻧﺎﺷﻲ از آﻫﻨﺮﺑﺎي داﺋﻢ ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ. ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻗﺎﻧﻮن ﻟﻮرﻧﺘﺰ
دارﻳﻢ[15]:
(14)
ﻧﻴﺮوي ﺣﺎﺻﻞ از ﺗﺤﺮﻳﻚ ﺳﻴﻢ ﭘﻴﭽﻲ ﻳﻚ ﻓﺎز ﺑﻪ ﺻﻮرت زﻳﺮ
ﺑﺪﺳﺖ ﻣﻲآﻳﺪ:
(15)
ﻛﻪ در راﺑﻄﻪ ﻓﻮق ﺑﺮاﺑﺮ اﺳﺖ ﺑﺎ:
(16)
ﺑﺮاي ﻳﻚ ﻣﺎﺷﻴﻦ ﺳﻪ ﻓﺎز ﻛﻪ ﺑﻪ وﺳﻴﻠﻪ ﺟﺮﻳﺎنﻫﺎي ﻣﺘﻐﻴﺮ ﺑﺎ زﻣﺎن
ﺳﻴﻨﻮﺳﻲ ﻣﺘﻌﺎدل ﺗﺤﺮﻳﻚ ﻣﻲﺷﻮد، ﻧﻴﺮوي راﻧﺶ ﺑﺮاﺑﺮ اﺳﺖ ﺑﺎ:
( 17)
( 18)
ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ راﺑﻄﻪ (18) ﻣﺘﻮﺳﻂ ﻧﻴﺮوي راﻧﺶ ﺑﻪ ﺻﻮرت زﻳﺮ
ﺑﻴﺎن ﻣﻲﺷﻮد:
(19)
4-2-ﻧﻴﺮوي ﻣﺤﺮﻛﻪ اﻟﻜﺘﺮﻳﻜﻲ ﺳﻴﻢ ﭘﻴﭽﻲ
ﺷﺎر ﻣﻐﻨﺎﻃﻴﺴﻲ ﻧﺎﺷﻲ از آﻫﻨﺮﺑﺎ ﻛﻪ از ﺳﻴﻢ ﭘﻴﭽﻲ ﻳﻚ ﻓﺎز
ﻋﺒﻮر ﻣﻲﻛﻨﺪ ﺑﺮاﺑﺮ اﺳﺖ ﺑﺎ:
(20)
ﻛﻪ ﺑﻪ ﺻﻮرت زﻳﺮ ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ:
(21)
ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﻗﺎﻧﻮن ﻓﺎرادي، ﻧﻴﺮوي ﻣﺤﺮﻛﻪ اﻟﻜﺘﺮﻳﻜﻲ اﻟﻘﺎ ﺷﺪه
در ﺳﻴﻢ ﭘﻴﭽﻲ ﻳﻚ ﻓﺎز ﻛﻪ ﺑﻪ واﺳﻄﻪ ﺗﻐﻴﻴﺮات ﺷﺎر ﻣﻐﻨﺎﻃﻴﺴﻲ
ﻋﺒﻮري از آن اﻳﺠﺎد ﻣﻲﮔﺮدد ﺑﻪ ﺻﻮرت زﻳﺮ ﺑﻴﺎن ﻣﻲﺷﻮد:
(22)
5-2-ﺗﻮزﻳﻊ ﻣﻴﺪان ﻣﻐﻨﺎﻃﻴﺴﻲ آرﻣﻴﭽﺮ
روش ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﻣﻴﺪان ﻣﻐﻨﺎﻃﻴﺴﻲ ﻧﺎﺷﻲ از ﺗﺤﺮﻳﻚ ﺳﻴﻢ
ﭘﻴﭽﻲ آرﻣﻴﭽﺮ، ﻣﺸﺎﺑﻪ ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﻣﻴﺪان ﻧﺎﺷﻲ از آﻫﻨﺮﺑﺎ ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ.
ﺗﻮزﻳﻊ ﺟﺮﻳﺎن در ﻳﻚ اﺳﺘﺎﺗﻮر ﺷﻴﺎردار ﺑﻪ ﻃﻮر ﻣﻌﻤﻮل ﺑﻪ
ﺻﻮرت ﻳﻚ ورق ﺟﺮﻳﺎن ﻛﻪ ﺑﺮ ﺳﻄﺢ آن ﻗﺮار دارد ﻓﺮض ﻣﻲ-
ﺷﻮد.
در اﻳﻦ ﺑﺨﺶ ﻣﻴﺪان ﻣﻐﻨﺎﻃﻴﺴﻲ ﻧﺎﺷﻲ از ﺳﻴﻢ ﭘﻴﭽﻲ ﻳﻚ ﻓﺎز
ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﻣﻲﺷﻮد و ﺑﺮاي ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﻣﻴﺪان ﻧﺎﺷﻲ از ﺳﻴﻢ ﭘﻴﭽﻲ ﺳﻪ
ﻓﺎز ﺑﺎﻳﺪ از اﺻﻞ ﺟﻤﻊ آﺛﺎر اﺳﺘﻔﺎده ﺷﻮد. ﺑﺴﻂ ﺳﺮي ﻓﻮرﻳﻪ
ﺑﺮاي ﺗﻮزﻳﻊ ﺟﺮﻳﺎن ﺳﻴﻢ ﭘﻴﭽﻲ ﻳﻚ ﻓﺎز ﺑﻪ ﺻﻮرت زﻳﺮ ﺑﻴﺎن
ﻣﻲﺷﻮد: ﻣﺪﻟﺴﺎزي دﻗﻴﻖ ﻣﻮﺗﻮر ﺳﻨﻜﺮون ﺧﻄﻲ آﻫﻨﺮﺑﺎي داﺋﻢ ﺷﻴﺎردار ﻫﻤﺮاه ﺑﺎ اﻋﺘﺒﺎرﺳﻨﺠﻲ ﺑﻪ ﻛﻤﻚﻧﺘﺎﻳﺞ ﺣﺎﺻﻞ از ﻳﻚ ﻣﺪل آزﻣﺎﻳﺸﮕﺎﻫﻲ و روش اﺟﺰاء ﻣﺤﺪود
ﺑﻴﺴﺖو ﭼﻬﺎرﻣﻴﻦ ﻛﻨﻔﺮاﻧﺲﺑﻴﻦاﻟﻤﻠﻠﻲﺑﺮق
(23)
ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﻳﻨﻜﻪ اﺛﺮ ﺷﻴﺎر ﺑﻪ وﺳﻴﻠﻪ ﺿﺮﻳﺐ ﻛﺎرﺗﺮ در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻪ
ﺷﺪه اﺳﺖ ﻣﻌﺎدﻟﻪ ﻣﻴﺪان ﺣﺎﻛﻢ ﺑﺮ ﺣﺴﺐ ﭘﺘﺎﻧﺴﻴﻞ ﻣﻐﻨﺎﻃﻴﺴﻲ
ﺑﺮداري ﻋﺒﺎرت اﺳﺖ از:
(24)
ﺷﺮاﻳﻂ ﻣﺮزي ﻻزم ﺑﺮاي ﺣﻞ ﻣﻌﺎدﻻت دﻳﻔﺮاﻧﺴﻴﻞ ﻓﻮق ﺑﻪ
ﺻﻮرت زﻳﺮ ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ:
(25)
ﺑﺎ ﻛﺮل ﮔﺮﻓﺘﻦ از ﭘﺘﺎﻧﺴﻴﻞ ﻣﻐﻨﺎﻃﻴﺴﻲ ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﺷﺪه از ﺣﻞ
ﻣﻌﺎدﻟﻪ (24) ﺗﻮزﻳﻊ ﭼﮕﺎﻟﻲ ﺷﺎر ﻣﻐﻨﺎﻃﻴﺴﻲ ﻧﺎﺷﻲ از ﺗﺤﺮﻳﻚ
ﺳﻴﻢ ﭘﻴﭽﻲ ﻳﻚ ﻓﺎز ﺑﻪ ﺻﻮرت زﻳﺮ ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﻣﻲﺷﻮد:
(26)
(27)
ﺿﺮاﻳﺐ و ﺑﺮاﺑﺮ اﺳﺖ ﺑﺎ:
(28)
(29)
ﻛﻪ در راﺑﻄﻪ ﻓﻮق ﺑﻪ ﺻﻮرت زﻳﺮ ﺑﻴﺎن ﻣﻲﺷﻮد:
(30)
3-ارزﻳﺎﺑﻲ ﻧﺘﺎﻳﺞ
در اﻳﻦ ﺑﺨﺶ ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺑﺪﺳﺖ آﻣﺪه از ﻓﺮﻣﻮلﻫﺎي ﺗﺤﻠﻴﻠﻲ
ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﺷﺪه ﺑﺮ ﻣﺒﻨﺎي ﻣﻌﺎدﻻت ﻣﺎﻛﺴﻮل ﺑﺎ ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺣﺎﺻﻞ از
ﻣﺪل آزﻣﺎﻳﺸﮕﺎﻫﻲ و روش اﺟﺰاء ﻣﺤﺪود ﻣﻮرد ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﻗﺮار
ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ.
در اﻳﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ روش اﺟﺰاء ﻣﺤﺪود ﺑﺎ ﺑﻪ ﻛﺎرﮔﻴﺮي ﺷﺮاﻳﻂ
ﻣﺮزي ﭘﺮﻳﻮدﻳﻚ (Periodic) در ﻣﺮزﻫﺎي ﻋﻤﻮدي و اﻋﻤﺎل
ﺷﺮاﻳﻂ ﻣﺮزي دﻳﺮﻳﺸﻠﻪ (Dirichlet) در ﺳﺎﻳﺮ ﺳﻄﻮح ﻣﺮزي
ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﻣﻲﺷﻮد. ﻋﻼوه ﺑﺮ اﻳﻦ، ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﭘﻴﺎده ﺳﺎزي ﻓﺮآﻳﻨﺪ
ﺣﺮﻛﺖ ﺑﻪ ﻛﻤﻚ روش اﺟﺰاء ﻣﺤﺪود ﺑﺮاي ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﻧﻴﺮوي ﺿﺪ
ﻣﺤﺮﻛﻪ اﻟﻜﺘﺮﻳﻜﻲ و ﻧﻴﺮوي راﻧﺶ ﻻزم اﺳﺖ ﻛﻪ ﻳﻚ ﺷﺮاﻳﻂ
ﻣﺮزي ﺿﻌﻴﻒ ﺑﺮ روي ﻣﺮزﻫﺎي ﻟﻐﺰﻧﺪه ﻣﺎ ﺑﻴﻦ ﺑﺨﺶ ﻣﺘﺤﺮك
ﻣﻮﺗﻮر و اﺳﺘﺎﺗﻮر ﺗﺤﻤﻴﻞ ﺷﻮد[16].
در روش اﺟﺰاء ﻣﺤﺪود اﺛﺮ اﺷﺒﺎع در ﻫﺴﺘﻪﻫﺎي آﻫﻨﻲ ﺑﺎ
اﺳﺘﻔﺎده از ﻣﻨﺤﻨﻲﻫﺎي B-H ﻣﺘﻨﺎﻇﺮ ﺑﺎ ﻫﺮ ﻳﻚ از ﻣﻮاد
ﻓﺮوﻣﻐﻨﺎﻃﻴﺲ ﻟﺤﺎظ ﻣﻲﺷﻮد. ﺑﻨﺎﺑﺮاﻳﻦ روش اﺟﺰاء ﻣﺤﺪود ﺗﻤﺎم
ﭘﺪﻳﺪهﻫﺎي ﻣﻬﻢ و ﻛﻠﻴﺪي از ﺟﻤﻠﻪ اﺛﺮ ﺷﻴﺎر و ﺣﻞ ﻏﻴﺮﺧﻄﻲ را
ﻛﻪ در ﻳﻚ ﻣﻮﺗﻮر واﻗﻌﻲ وﺟﻮد دارد در ﻧﻈﺮ ﻣﻲﮔﻴﺮد.
ﺷﻜﻞ (4) ﭼﮕﻮﻧﮕﻲ ﺗﻮزﻳﻊ ﭼﮕﺎﻟﻲ ﺷﺎر ﻧﺎﺷﻲ از آﻫﻨﺮﺑﺎ و
ﺷﻜﻞ (5) ﻳﻚ اراﺋﻪ ﮔﺮاﻓﻴﻜﻲ از ﺧﻄﻮط ﺷﺎر در وﺿﻌﻴﺖ ﻣﺪار
ﺑﺎز ﻣﻮﺗﻮر را ﻧﺸﺎن ﻣﻲدﻫﺪ.
ﺷﻜﻞ 4: ﺗﻮزﻳﻊ ﭼﮕﺎﻟﻲ ﺷﺎر در ﻣﻮﺗﻮر ﺳﻨﻜﺮون ﺧﻄﻲ.
ﺷﻜﻞ 5: ﺗﻮزﻳﻊ ﺧﻄﻮط ﺷﺎر در ﻣﻮﺗﻮر ﺳﻨﻜﺮون ﺧﻄﻲ.
ﻣﻘﺎﻳﺴﻪاي ﻣﻴﺎن ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺑﺪﺳﺖ آﻣﺪه از روش اﺟﺰاء ﻣﺤﺪود و
روش ﺗﺤﻠﻴﻠﻲ ﺑﺮاي ﻣﻮﻟﻔﻪﻫﺎي x و y ﺗﻮزﻳﻊ ﭼﮕﺎﻟﻲ ﺷﺎر ﻣﺪار
ﺑﺎز ﻣﻮﺗﻮر در وﺳﻂ ﻓﺎﺻﻠﻪ ﻫﻮاﻳﻲ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻳﻚ ﺗﺎﺑﻊ از ﻣﻮﻗﻌﻴﺖ
x در ﺷﻜﻞﻫﺎي (6) و (7) اراﺋﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ. اﺧﺘﻼف اﺻﻠﻲ در
ﻣﻨﺤﻨﻲﻫﺎي ﺑﺪﺳﺖ آﻣﺪه از دو روش، ﻧﺎﻫﻤﮕﻮﻧﻲ در ﺗﻮزﻳﻊ
ﭼﮕﺎﻟﻲ ﺷﺎر در ﻧﺰدﻳﻜﻲ ﺷﻴﺎرﻫﺎ اﺳﺖ ﻛﻪ اﻳﻦ ﻣﺴﺌﻠﻪ ﺑﻪ ﻋﻠﺖ
ﻧﺎدﻳﺪه ﮔﺮﻓﺘﻦ اﺛﺮ ﺷﻴﺎر در ﻣﺪﻟﺴﺎزي ﺗﺤﻠﻴﻠﻲ ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ. اﻣﺎ ﻧﺘﺎﻳﺞ
ﻛﻠﻲ ﻧﺸﺎن ﻣﻲدﻫﺪ ﻛﻪ ﺗﻮاﻓﻖ ﺧﻮﺑﻲ ﻣﻴﺎن ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺣﺎﺻﻞ از دو
روش وﺟﻮد دارد. ﻣﺪﻟﺴﺎزي دﻗﻴﻖ ﻣﻮﺗﻮر ﺳﻨﻜﺮون ﺧﻄﻲ آﻫﻨﺮﺑﺎي داﺋﻢ ﺷﻴﺎردار ﻫﻤﺮاه ﺑﺎ اﻋﺘﺒﺎرﺳﻨﺠﻲ ﺑﻪ ﻛﻤﻚﻧﺘﺎﻳﺞ ﺣﺎﺻﻞ از ﻳﻚ ﻣﺪل آزﻣﺎﻳﺸﮕﺎﻫﻲ و روش اﺟﺰاء ﻣﺤﺪود
ﺑﻴﺴﺖو ﭼﻬﺎرﻣﻴﻦ ﻛﻨﻔﺮاﻧﺲﺑﻴﻦاﻟﻤﻠﻠﻲﺑﺮق
ﺷﻜﻞ 6: ﻣﻮﻟﻔﻪ y ﺗﻮزﻳﻊ ﭼﮕﺎﻟﻲ ﺷﺎر آﻫﻨﺮﺑﺎ در وﺳﻂ ﻓﺎﺻﻠﻪ ﻫﻮاﻳﻲ.
ﺷﻜﻞ 7: ﻣﻮﻟﻔﻪ x ﺗﻮزﻳﻊ ﭼﮕﺎﻟﻲ ﺷﺎر آﻫﻨﺮﺑﺎ در وﺳﻂ ﻓﺎﺻﻠﻪ ﻫﻮاﻳﻲ.
ﺷﻜﻞ 8: اﻧﺪازهﮔﻴﺮي ﻧﻴﺮوي راﻧﺶ.
ﻣﺸﺨﺼﻪ ﻧﻴﺮوي راﻧﺶ در ﻣﺪل آزﻣﺎﻳﺸﮕﺎﻫﻲ ﺑﻪ وﺳﻴﻠﻪ ﻳﻚ
ﻧﻴﺮوﺳﻨﺞ دﻳﺠﻴﺘﺎﻟﻲ (Load Cell) ﺑﺎ ﻣﺪل Lutron FG-5100 ﻛﻪ
ﺑﻪ وﺳﻴﻠﻪ ﻳﻚ ﭘﻮرت ﺳﺮﻳﺎل ﺑﻪ ﻛﺎﻣﭙﻴﻮﺗﺮ وﺻﻞ ﺷﺪه و ﻗﺎﺑﻠﻴﺖ
ارﺳﺎل دادهﻫﺎ را ﺑﻪ ﻛﺎﻣﭙﻴﻮﺗﺮ دارد اﻧﺠﺎم ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ. ﻧﺤﻮه
اﻧﺪازهﮔﻴﺮي ﻣﺸﺨﺼﻪ ﻧﻴﺮوي راﻧﺶ در ﺷﻜﻞ (8) ﻧﺸﺎن داده
ﺷﺪه، ﻛﻪ دﻳﺪه ﻣﻲﺷﻮد ﺑﺨﺶ ﻣﺘﺤﺮك ﺑﻪ وﺳﻴﻠﻪ ﻧﻴﺮوﺳﻨﺞ ﺑﻪ ﻳﻚ
ﻣﻜﺎن ﺛﺎﺑﺖ ﺑﺴﺘﻪ ﺷﺪه و ﺗﺤﺮﻳﻚ ﺳﻴﻢﭘﻴﭽﻲ ﺳﻪ ﻓﺎز ﺑﺮﻗﺮار ﻣﻲ-
ﺷﻮد. آﻧﮕﺎه اﻃﻼﻋﺎت ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﻣﺸﺨﺼﻪ ﻧﻴﺮوي راﻧﺶ ﺛﺒﺖ
ﻣﻲﮔﺮدد.
در ﺷﻜﻞ (9) ﻧﻴﺮوﺳﻨﺞ ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده در اﻳﻦ آزﻣﺎﻳﺶ ﻧﺸﺎن داده
ﺷﺪه اﺳﺖ.
ﺷﻜﻞ 9: وﺳﺎﻳﻞ اﻧﺪازهﮔﻴﺮي.
آزﻣﺎﻳﺶ ﻣﻮرد ﻧﻈﺮ ﺑﺮاي ﻣﺪل آزﻣﺎﻳﺸﮕﺎﻫﻲ در ﺟﺮﻳﺎن ﻧﺎﻣﻲ
ﻣﻮﺗﻮر ﻳﻌﻨﻲ 36 آﻣﭙﺮ اﻧﺠﺎم ﮔﺮﻓﺘﻪ، ﻛﻪ در ﺷﻜﻞ (10) ﻣﻘﺎﻳﺴﻪاي
ﻣﻴﺎن ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺑﺪﺳﺖ آﻣﺪه از ﺳﻪ روش ﻣﺨﺘﻠﻒ اراﺋﻪ ﮔﺮدﻳﺪه
اﺳﺖ. ﻣﻼﺣﻈﻪ ﻣﻲﺷﻮد اﺧﺘﻼﻓﻲ ﻣﻴﺎن ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺑﺪﺳﺖ آﻣﺪه از
روش ﺗﺤﻠﻴﻠﻲ و اﺟﺰاء ﻣﺤﺪود ﺑﺎ اﻧﺪازهﮔﻴﺮي آزﻣﺎﻳﺸﮕﺎﻫﻲ
وﺟﻮد دارد ﻛﻪ ﻋﺎﻣﻞ اﺻﻠﻲ اﻳﻦ اﺧﺘﻼف ﺑﻪ واﺳﻄﻪ اﺻﻄﻜﺎك
ﻧﺎﺷﻲ از ﻧﻴﺮوي ﻋﻤﻮدي (ﻧﻴﺮوي ﺟﺎذﺑﻪ ﻣﻴﺎن آﻫﻨﺮﺑﺎ و دﻧﺪاﻧﻪﻫﺎي
اﺳﺘﺎﺗﻮر) و ﺷﺎرﻫﺎي ﻧﺸﺘﻲ در ﻟﺒﻪﻫﺎي ﻋﺮﺿﻲ ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ.
ﺷﻜﻞ 10: ﻣﺸﺨﺼﻪ ﻧﻴﺮوي راﻧﺶ.
ﺳﻨﺴﻮر وﻟﺘﺎژ
ﻧﻤﻮﻧﻪ ﺑﺮدار
ﺳﻨﺴﻮر ﺟﺮﻳﺎن
ﻧﻴﺮو ﺳﻨﺞﻣﺪﻟﺴﺎزي دﻗﻴﻖ ﻣﻮﺗﻮر ﺳﻨﻜﺮون ﺧﻄﻲ آﻫﻨﺮﺑﺎي داﺋﻢ ﺷﻴﺎردار ﻫﻤﺮاه ﺑﺎ اﻋﺘﺒﺎرﺳﻨﺠﻲ ﺑﻪ ﻛﻤﻚﻧﺘﺎﻳﺞ ﺣﺎﺻﻞ از ﻳﻚ ﻣﺪل آزﻣﺎﻳﺸﮕﺎﻫﻲ و روش اﺟﺰاء ﻣﺤﺪود
ﺑﻴﺴﺖو ﭼﻬﺎرﻣﻴﻦ ﻛﻨﻔﺮاﻧﺲﺑﻴﻦاﻟﻤﻠﻠﻲﺑﺮق
ﺷﻜﻞ (11) ﺗﺠﻬﻴﺰات ﻣﻮرد ﻧﻴﺎز ﺑﺮاي اﻧﺪازهﮔﻴﺮي ﻧﻴﺮوي
ﺿﺪ ﻣﺤﺮﻛﻪ اﻟﻜﺘﺮﻳﻜﻲ را ﻧﺸﺎن ﻣﻲدﻫﺪ. ﻣﻼﺣﻈﻪ ﻣﻲﺷﻮد ﻛﻪ
ﺑﺨﺶ ﻣﺘﺤﺮك ﻣﻮﺗﻮر ﺧﻄﻲ ﺑﻪ ﻳﻚ ﻣﻮﺗﻮر DC دوار ﺑﺎ ﻣﺪل
Westinghouse ﻣﺘﺼﻞ ﺷﺪه اﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺳﺮﻋﺖ ﺧﻄﻲ
63 ﺣﺮﻛﺖ ﻣﻲﻛﻨﺪ.
ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺷﻜﻞ (9)، ﻧﻴﺮوي ﺿﺪ ﻣﺤﺮﻛﻪ اﻟﻜﺘﺮﻳﻜﻲ در
ﺳﻴﻢ ﭘﻴﭽﻲ آرﻣﻴﭽﺮ ﻣﻮﺗﻮر ﺧﻄﻲ ﺑﻪ وﺳﻴﻠﻪ ﻳﻚ ﺳﻨﺴﻮر وﻟﺘﺎژ ﺑﺎ
ﻣﺪل LEM LV25-p ﻛﻪ ﻣﺘﺼﻞ ﺑﻪ ﻳﻚ ﻛﺎرت ﻧﻤﻮﻧﻪ ﺑﺮداري
Advantech ﺑﺎ ﻣﺪل USB4711 ﻛﻪ ﻗﺎدر ﺑﻪ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﺑﺮداري ﺑﺎ
ﻧﺮخ 100 ﺑﺮاي 8 ﻛﺎﻧﺎل آﻧﺎﻟﻮگ ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ اﻧﺪازهﮔﻴﺮي
ﺷﺪه اﺳﺖ.
ﺷﻜﻞ 11: اﻧﺪازه ﮔﻴﺮي ﻧﻴﺮوي ﺿﺪ ﻣﺤﺮﻛﻪ اﻟﻜﺘﺮﻳﻜﻲ.
در ﺷﻜﻞ (12) ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺑﺪﺳﺖ آﻣﺪه از ﺳﻪ روش ﻣﺨﺘﻠﻒ
ﺑﺮاي ﻧﻴﺮوي ﺿﺪ ﻣﺤﺮﻛﻪ اﻟﻜﺘﺮﻳﻜﻲ ﻣﻮﺗﻮر ﺧﻄﻲ ﻣﺘﻨﺎﺳﺐ ﺑﺎ
ﺳﺮﻋﺖ ﻧﺎﻣﻲ 10رﺳﻢ ﺷﺪه اﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﻼﺣﻈﻪ ﻣﻲﺷﻮد
ﺗﻄﺎﺑﻖ ﻣﻨﺎﺳﺒﻲ ﻣﻴﺎن ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺣﺎﺻﻞ از اﻳﻦ روشﻫﺎ وﺟﻮد دارد.
ﺷﻜﻞ 12: ﻧﻴﺮوي ﺿﺪ ﻣﺤﺮﻛﻪ اﻟﻜﺘﺮﻳﻜﻲ اﻟﻘﺎء ﺷﺪه در ﺳﻴﻢ ﭘﻴﭽﻲ آرﻣﻴﭽﺮ.
ﺷﻜﻞﻫﺎي (13) و (14) ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺑﺪﺳﺖ آﻣﺪه از ﭘﻴﺶ ﺑﻴﻨﻲ
ﺗﺤﻠﻴﻠﻲ و روش اﺟﺰاء ﻣﺤﺪود را ﺑﺮاي ﻣﻮﻟﻔﻪﻫﺎي x و y ﺗﻮزﻳﻊ
ﭼﮕﺎﻟﻲ ﺷﺎر ﻧﺎﺷﻲ از ﺗﺤﺮﻳﻚ ﻳﻚ ﻓﺎز ﺳﻴﻢ ﭘﻴﭽﻲ آرﻣﻴﭽﺮ ﺑﻪ
وﺳﻴﻠﻪ ﺟﺮﻳﺎن ﻧﺎﻣﻲ ﻧﺸﺎن داده ﺷﺪه اﺳﺖ.
ﺷﻜﻞ 13: ﻣﻮﻟﻔﻪ y ﺗﻮزﻳﻊ ﭼﮕﺎﻟﻲ ﺷﺎر آرﻣﻴﭽﺮ در وﺳﻂ ﻓﺎﺻﻠﻪ ﻫﻮاﻳﻲ.
ﺷﻜﻞ 14: ﻣﻮﻟﻔﻪ x ﺗﻮزﻳﻊ ﭼﮕﺎﻟﻲ ﺷﺎر آرﻣﻴﭽﺮ در وﺳﻂ ﻓﺎﺻﻠﻪ ﻫﻮاﻳﻲ
ﻣﺪﻟﺴﺎزي دﻗﻴﻖ ﻣﻮﺗﻮر ﺳﻨﻜﺮون ﺧﻄﻲ آﻫﻨﺮﺑﺎي داﺋﻢ ﺷﻴﺎردار ﻫﻤﺮاه ﺑﺎ اﻋﺘﺒﺎرﺳﻨﺠﻲ ﺑﻪ ﻛﻤﻚﻧﺘﺎﻳﺞ ﺣﺎﺻﻞ از ﻳﻚ ﻣﺪل آزﻣﺎﻳﺸﮕﺎﻫﻲ و روش اﺟﺰاء ﻣﺤﺪود
ﺑﻴﺴﺖو ﭼﻬﺎرﻣﻴﻦ ﻛﻨﻔﺮاﻧﺲﺑﻴﻦاﻟﻤﻠﻠﻲﺑﺮق
اﺧﺘﻼف اﻧﺪك ﻣﻴﺎن ﻣﻨﺤﻨﻲﻫﺎي ﭼﮕﺎﻟﻲ ﺷﺎر ﺑﺪﺳﺖ آﻣﺪه از
دو روش، ﺑﻪ واﺳﻄﻪ ﻧﺎدﻳﺪه ﮔﺮﻓﺘﻦ اﺛﺮ ﺷﻴﺎر در روش ﺗﺤﻠﻴﻠﻲ
ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ، اﻣﺎ دﻟﻴﻞ ﻛﻤﺘﺮ ﺑﻮدن داﻣﻨﻪ ﭼﮕﺎﻟﻲ ﺷﺎر در اﺑﺘﺪا و
اﻧﺘﻬﺎي ﺑﺨﺶ ﻣﺘﺤﺮك ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﻴﺎﻧﻪ آن در روش اﺟﺰاء
ﻣﺤﺪود ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ اﺛﺮات اﻧﺘﻬﺎﻳﻲ و ﭘﺮاﻛﻨﺪﮔﻲ ﺷﺎر ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ، ﻛﻪ
ﺑﺎز ﻫﻢ ﻫﻤﺴﻮﻳﻲ ﺧﻮﺑﻲ ﺑﻴﻦ ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺑﺪﺳﺖ آﻣﺪه از دو روش
دﻳﺪه ﻣﻲﺷﻮد.
4-ﻧﺘﺎﻳﺞ
وﺟﻮد ﻛﺎرﺑﺮدﻫﺎي ﮔﺴﺘﺮده ﻣﻮﺗﻮرﻫﺎي ﺳﻨﻜﺮون ﺧﻄﻲ
آﻫﻨﺮﺑﺎي داﺋﻢ در ﺻﻨﻌﺖ ﺳﺒﺐ ﺷﺪه اﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﺪﻟﺴﺎزي ﺗﺤﻠﻴﻠﻲ
و ﻧﻴﺰ ﻃﺮاﺣﻲ ﺑﻬﻴﻨﻪ در اﻳﻦ ﻣﻮﺗﻮرﻫﺎ اﻣﺮي ﺿﺮوري ﺑﻪ ﺷﻤﺎر
آﻳﺪ. ﺑﻨﺎﺑﺮاﻳﻦ در اﻳﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﻳﻚ ﻣﺪﻟﺴﺎزي ﺗﺤﻠﻴﻠﻲ ﺑﺮاي ﭘﻴﺶ
ﺑﻴﻨﻲ رﻓﺘﺎر و ﻋﻤﻠﻜﺮد اﻳﻦ ﮔﻮﻧﻪ ﻣﻮﺗﻮرﻫﺎ اراﺋﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ.
ﻓﺮﻣﻮلﻫﺎي ﺗﺤﻠﻴﻠﻲ ﺑﺪﺳﺖ آﻣﺪه از اﻳﻦ روش ﻛﻪ ﺑﺮاي ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ
ﻣﻴﺪانﻫﺎي ﻣﻐﻨﺎﻃﻴﺴﻲ ﻧﺎﺷﻲ از آﻫﻨﺮﺑﺎ و ﺳﻴﻢ ﭘﻴﭽﻲ آرﻣﻴﭽﺮ،
ﻧﻴﺮوي ﻣﺤﺮﻛﻪ اﻟﻜﺘﺮﻳﻜﻲ ﺳﻴﻢ ﭘﻴﭽﻲ و ﻧﻴﺮوي راﻧﺶ ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ
اﻣﻜﺎن ﺑﺮرﺳﻲ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﻫﺮ ﻳﻚ از ﭘﺎراﻣﺘﺮﻫﺎي اﺻﻠﻲ ﻃﺮاﺣﻲ ﻣﺎﺷﻴﻦ
را در ﻋﻤﻠﻜﺮد آن ﻓﺮاﻫﻢ ﻣﻲآورد. ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﺑﺮرﺳﻲ
ﺻﺤﺖ ﻣﺪﻟﺴﺎزي ﺗﺤﻠﻴﻠﻲ در اﻳﻦ ﺗﺤﻘﻴﻖ از روش اﺟﺰاء
ﻣﺤﺪود و ﻣﺪل آزﻣﺎﻳﺸﮕﺎﻫﻲ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪه اﺳﺖ ﻛﻪ ﺗﻄﺎﺑﻖ
ﻣﻨﺎﺳﺐ ﻣﻴﺎن ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺣﺎﺻﻞ از ﺳﻪ روش، دﻗﺖ و درﺳﺘﻲ روش
اراﺋﻪ ﺷﺪه را ﺗﺄﻳﻴﺪ ﻣﻲﻛﻨﺪ. از اﻳﻨﺮو ﻓﺮﻣﻮلﻫﺎي ﺗﺤﻠﻴﻠﻲ اراﺋﻪ
ﺷﺪه ﺑﻪ دﻟﻴﻞ دﻗﺖ و ﻓﺮم ﺑﺴﺘﻪاي ﻛﻪ دارﻧﺪ ﻗﺎﺑﻞ اﺳﺘﻔﺎده ﺑﺮاي
اﻟﮕﻮرﻳﺘﻢﻫﺎي ﺗﻜﺮاري ﻃﺮاﺣﻲ و ﺑﻬﻴﻨﻪﺳﺎزي اﻳﻦ ﻣﻮﺗﻮرﻫﺎ
ﺧﻮاﻫﻨﺪ ﺑﻮد.
ﻣﺮاﺟﻊ
[1]- A. boldea and S. Nasar, Linear Electromagnetic
Devices. New York: Taylor & Francis, 2001.
[2]- A. boldea and S. Nasar, Linear Electric Actuators
and Generators. Cambridge, U.K.: Cambridge Univ.
Press, 1997.
[3]- M. Wtada, K. Yanashima, Y. Oishi and D.
Ebihara, “Improvement on characteristics of linear
oscillatory actuator for artificial hearts”, IEEE Trans,
Magn., vol. 29, no. 4, pp. 3361-3363, Nov .1993.
[4]- D. Colli et al, “A tubular generator drive for wave
energy conversion”, IEEE Trans, Ind. elec., vol. 53, no.
4, pp. 1453-1458, Aug .2006.
[5]- A. Cassat and M. Juffer, “MAGLEV project
technology aspects and choices”, IEEE Trans, Appl
Superconductivity., vol. 12, no. 1, pp. 915-925, Mar
.2002.
[6]- J. G. Gieras and Z. J. Piech, Linear Synchronous
Motors. Boca Raton, FL: CRC, 2000.
[7]- S. Vaez-Zade and A. H. Isfahani, “Enhanced
modeling of linear permanent magnet synchronous
motors”, IEEE Trans, Magn., vol. 43, no. 1, pp. 33-39,
Jan .2007.
[8]- C. C. Hwang and Y. H. Cho, “Effect of leakage
flux on magnetic fields of interior permanent magnet
synchronous motors”, IEEE Trans, Magn., vol. 37, no.
4, pp. 3021-3025, Jul .2001.
[9]- W. B. Tsai and T. Y. Chang, “Analysis of flux
leakage in a brushless permanent magnet motor with
embedded magnets”, IEEE Trans, Magn., vol. 35, no.
1, pp. 543-547, Jan .2001.
[10]- D. Qu and T. A. Lipo, “Analysis and modeling of
air gap and zigzag leakage fluxes in a surface mounted
permanent magnet machine”, IEEE Trans, Ind. Appl.,
vol. 40, no. 1, pp. 121-127, Jan/Feb .2004.
[11]- C. Mi, M. Filippa, W. Liu and R, Ma, “Analytical
method for predicting the air gap flux density of
interior type permanent magnet machines”, IEEE
Trans, Magn., vol. 40, no. 1, pp. 50-58, Jan8 .2004.
[12]- J. Wang and D. Howe, “Design optimization of
radially magnetized, iron-cored, tubular permanentmagnet machines and drive systems,” IEEE Trans.
Magn., vol. 40, no. 5, pp. 3262-3277, Sep. 2004.
[13]- Z. Q. Zhu and D. Howe, “Instantaneous magnetic
field distribution in brushless permanent magnet dc
motors-part III: effect of stator slotting,” IEEE Trans.
Magn., vol. 29, no. 5, pp. 143-151, Jan. 1993.
[14]- G. H. Kang, J. P. Hong, and G. T. Kim, “A novel
design of an air-core type permanent magnet linear
brushless motor by space harmonics field analysis,”
IEEE Trans. Magn., vol. 37, no. 5, pp. 3732-3736, Sep.
2001.
[15]- J. Wang, G. W. Jewell and D. Howe, “A general
framework for the analysis and design of tubular linear
permanent magnet machines,” IEEE Trans. Magn., vol.
35, no. 3, pp. 1986-2000, May. 1999.
[16]- D. Rodger, H. C. Lai and P. J. Leonard, “Coupled
element for problems involving movement,” IEEE
Trans. Magn., vol. 26, no. 2, pp. 548-550, Mar. 1990.